Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych (na poziomie ucznia klasy 6)

Przykład 1

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zamieniamy ułamki dziesiętne na zwykłe, bo 1/3 nie można zamienić na ułamek dziesiętny skończony, a wynik chcemy mieć dokładny. Będziemy wykonywać dzielenie, a potem mnożenie, więc zamieniamy liczby mieszane na ułamki. Dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Wykonujemy pierwsze mnożenie - mnożymy liczniki i mianowniki. Przed wykonaniem drugiego mnożenia skracamy 4 i 42 przez 2, 15 i 10 przez 5. Mnożymy liczniki, mnożymy mianowniki. Sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 40. Wyciągamy całości. Skracamy ułamek przez 5.

Przykład 2

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Mamy wybór: zamienić ułamki zwykłe na dziesiętne (bo otrzymamy dziesiętne skończone) lub zamienić dziesiętne na zwykłe. Zamieniamy ułamki dziesiętne na zwykłe. Ponieważ będziemy mnożyć, zamieniamy 3 3/4 na ułamek. 2 2/5 = 12/5 dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 5 i 10 przez 5, a 15 i 12 przez 3 i mnożymy. Sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 8. Wykonujemy dodawanie - dodajemy liczniki. Odejmujemy - odejmujemy liczniki, mianownik pozostaje bez zmian. Wyciągamy całości.

Przykład 3

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zamieniamy ułamki zwykłe na dziesiętne.

Przykład 4

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Część działań wykonamy na ułamkach dziesiętnych, 2 działanie na ułamkach zwykłych. Liczby w drugim nawiasie sprowadzamy do wspólnego mianownika - jest nim 12. Wykonujemy pierwsze dzielenie - wcześniej przesuwamy przecinek w obu liczbach o jedno miejsce w prawo. Skracamy 3/12 przez 3. Zamieniamy 3 1/4 = 13/4. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 13 i 25 przez 13.

Przykład 5

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zamieniamy ułamki dziesiętne na zwykłe, bo 2/3 nie można zamienić na ułamek dziesiętny skończony. Wykonujemy mnożenie 1. Skracamy 9 i 3 przez 3; 5 i 10 przez 5. Wykonujemy dodawanie 2. Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika, jest nim 6. Dodajemy liczniki. Wykonujemy odejmowanie w mianowniku - sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 4. Wykonujemy 3. Dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 4 i 2 przez 2. Zamieniamy 2 13/6 = 25/6. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 6 i 2 przez 2, 25 i 5 przez 5.

Przykład 6

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Mamy wybór: możemy zamienić ułamki zwykłe na dziesiętne lub odwrotnie. Rozwiązujemy to zadanie, zamieniając ułamki dziesiętne na zwykłe. 1 zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby, skracamy 5 i 10 przez 5; 8 i 4 przez 4. Wykonujemy odejmowanie w pierwszym nawiasie. Wykonujemy mnożenie w drugim nawiasie, przed wykonaniem działania skracamy 100 i 20 przez 20.

Przykład 7

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Sprowadzamy liczby w liczniku do wspólnego mianownika, jest nim 9. Zamieniamy 0,6 = 6/10. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 5 i 10 przez 5, 6 i 9 przez 3. Sprowadzamy ułamki w mianowniku do wspólnego mianownika, jest nim 18. Kreskę ułamkową zastępujemy znakiem dzielenia. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy na krzyż.

Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk. Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

Zamknij