Opracowania.pl PLUS: | ![]() |
|
![]() |
Kolejność wykonywania działań (na poziomie ucznia klasy 4)
Jak wiesz, w jednym obliczeniu (nazywanym wyrażeniem) mogą występować różne działania i nawiasy. Aby otrzymać poprawny wynik, musisz przestrzegać kolejności wykonywania działań:

Przykład

Zadanie 1
Oblicz: 4 · (8 · 2 - 10)
Rozwiązanie

Zadanie 2
Oblicz: 81 : 9 - (32 - 27)
Rozwiązanie

UWAGA: Pomimo ustalonej kolejności możesz działanie 2 wykonać wcześniej, gdyż poza nawiasem ma ono pierwszeństwo (skróci to zapis):
81 : 9 - (32 - 27) =
9 - 5 =
4
Zadanie 3
Narysuj drzewko ilustrujące wyrażenie z zadania 2.
Rozwiązanie

Zadanie 4
Zapisz wyrażenie, jakie ilustruje drzewko:

Rozwiązanie

Zadanie 5
Oblicz wartość wyrażenia z zadania 4.
Rozwiązanie
Obliczyć wartość wyrażenia tzn. wykonać działania w nakazanej zapisem kolejności.

Zadanie 6
W kawiarni jest 8 stolików z czterema krzesłami, 4 stoliki z dwoma krzesłami oraz 3 stoliki z sześcioma krzesłami. Ile osób może równocześnie przebywać w tej kawiarni?
Rozwiązanie
Rozwiązanie możesz podzielić na etapy, a możesz też zapisać całość w jednym wyrażeniu:

Odp.:
W kawiarni może przebywać równocześnie 58 osób.
Zadanie 7
Jola miała 25 zł. Kupiła 5 zeszytów po 2 zł, 2 długopisy po 3 zł oraz piórnik za 9 zł. Ile pieniędzy jej zostało?
Rozwiązanie

Odp.:
Jola wydała wszystkie pieniądze.
Wybierz szkołę

Lista działów - Matematyka

Ostatnio oglądane

Spis treści
